PhDr. Ivo Šmoldas – Maturita

Zdejší školství, jak je drahně let, byť z veliké dálky, pozoruji, zmítá se mezi dvěma krajnostmi. Jaksi se totiž nedokáže rozhodnout, zdali chce plodit nabiflované tupce, anebo sebejisté nevzdělance, tedy – řečeno mírněji – zdalimá u školené drobotiny klásti důraz na znalosti a fakta, anebo na tvořivost, neřku-li způsobilost používat vlastní hlavu. Přitom je zřejmé, že jedno bez druhého je vesměs k ničemu. Znalost prostá tvůrčí představivosti neobstojí dokonce ani v oboru natolik suchopárném, jako je účetnictví, kdežto originální tvořivost, vzchází-li z prázdných hlav, dokáže stvořit leda tak nějaký ten islámský stát anebo veskrze přínosný článek z rubriky Módní policie.

Tahle vcelku otřelá myšlénka bleskla mi hlavou, rovněž již nepříliš zaplněnou, když se mi doneslo, jak má podle představ Cermatu vyhlížet věhlasná státní maturita z češtiny. Slohové práce mají prý být opět hodnoceny centrálně a při jejich posuzování bude sezasebazírovat na škatulkách jednotlivých slohových útvarů. Řečené bazírování je sice záslužné při výuce, neb obeznámit se s rozličnými stylistickými postupy, formami a jejich pravidly věru není na škodu, avšak při maturitě, tedy zkoušce dospělosti, neřku-li vyzrálosti, je už na místě hledět spíše na to, nakolik prostředky pisatelem zvolené, i kdyby se všem regulím vzpouzely a příčily, slouží tomu, cochtělříci. Takový sloh bývá ovšem složitý, ba jaksi i neskladný, a stěží ho tedy lze narazit na nějaké to prefabrikované hodnotící kopyto; musí se holt posuzovat povýtce individuálně. JenžeCermat, jak se zdá,nežádá od maturantů vyzrálý a poučenýosobitýsloh, nýbrž pouhou skládačku, jež ladně zapadne do jeho centrálního skladu. Aspoň mi tak konečně ozřejmil pravý význam obratu „složit maturitu“.

Je-li pravda, že Cermat vyhotovil kromě jiného i na minuty rozepsaný manuál, podle něhož se u ústní zkoušky mají s žactvem rozebírat literární díla, pak mi nezbývá než konstatovat, že vzpomínaný spor mezi tupými fakty a tvořivou fantazií byl zjevně již zdárně rozřešen. Jiskrnou představivost hýřící veselými nápady a hravou potměšilostí uzurpoval si očividně Cermat sám, kdežto školám a studentům vyhradil spíše disciplinovanou tupost. Není však proč si zoufat.Zdejší permanentně reformované školství je už zoceleno natolik, že se hned tak nesloží. Ani pod tíhou takto tvořivě poskládané státní maturity.



TOPlist