ke stažení ve formátu .pdf: Komuniké 2017
Společnost učitelů ČJL (SUČJL) 2017: VRAŤTE MATURITU ZPĚT DO ŠKOL
SM byla zavedena v roce 2011. Češtinářský model byl od té doby několikrát změněn, jeho současná podoba dle našeho názoru svazuje a omezuje studenty i učitele.
Letos navíc MŠMT opět spouští centrální hodnocení maturitních slohů, zrušené v roce 2012.
11. 4. se píšou slohové práce, které budou naskenované odeslány CERMATU.
Maturita z ČJL se skládá ze tří částí – každá z nich s sebou nese řadu problémů:
-
DIDAKTICKÝ TEST
Po počátečních nedostatcích (mnoho pojmů ateorie, nejednoznačně zadané otázky, interpretace“ poezie aj.) se didaktické testy zlepšily. Preferujeme zaměření na pravopis, skladbu, stylistiku a porozumění textu (v rozumné míře).
Nepovažujeme za šťastné zavedení Seznamu literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z ČJL (http://www.novamaturita.cz/seznam-literarnich-zanru-a-autoru-k-didaktickemu-testu-z-ceskeho-jazyka-a-literatury-1404038378.html. Je zaměřen na literární historii a starší českou literaturu, chybí v něm mnozí významní autoři moderní literatury. Nejvíce to pravděpodobně uškodí odborným a učňovským školám, jejichž učitelé jsou omezeni hodinovými dotacemi.
Testy by mohly být doplněny kratším, jasně vymezeným slohovým útvarem, opravovaným centrálně.
-
SLOHOVÉ PRÁCE
Témata slohových prací nejsou příliš dobře volena, výběr je pestrý, ale zrádný (publicistické útvary).
CENTRÁLNÍ HODNOCENÍ MATURITNÍCH SLOHŮ, které MŠMT opět zavádí a s nímž měli studenti i učitelé v roce 2012 velký problém, nepodporujeme. Problémem jsou především kritéria hodnocení, založená na sto let staré teorii funkčních stylů, která koliduje s praxí (nejvíce stížností bylo v roce 2012 na kritéria 1A a 1B – naplnění zadání a naplnění útvaru).
-
ÚSTNÍ ZKOUŠKA
Zde je problémů několik:
- Student maturuje z dvaceti titulů. Po celou zkoušku hovoří o jednom díle, což zejména na negymnaziálních typech škol vede spíš k memorování rozborů, nikoli k četbě.
- Struktura zkoušení je striktně daná CERMATEM – zkouškový „manuál“ obsahuje zhruba 25 bodů a vyžaduje formální analýzu díla –není prostor pro interpretaci, čtenářský zážitek ani tematické srovnávání dalších děl.
Obecná struktura ústní zkoušky
- Školní seznam maturitní četby nutí učitele sjednotita „zprůměrovat“ seznamy děl, což vede k unifikaci a opakování stále stejných titulů; nejvíce se samozřejmě škrtá moderní literatura, na školách se opět vytváří „povinná četba“.
RESUMÉ:
Nechť si stát a Cermat ponechají kontrolu nad „maturitními“ testy, slohové práce a ústní zkoušení by měly být vráceny do kompetence škol.
Za Společnost učitelů ČJL:
Lenka Dohnalová – předsedkyně (dohnalenka@email.cz, 736221840), Veronika Valíková (úředně Šubová) – tisková mluvčí (ver.valikova@ seznam.cz, 724843356), členky výkonné rady Hana Vacková, Dagmar Benovičová, Šárka Šandová (sandova@ghorice.cz, 737646071)