SUČJL od svého vzniku v roce 2012 upozorňuje na nedomyšlený systém ústního zkoušení, které se skládá z mnohdy formálních rozborů dvaceti knih, i na nedostatky v zadávání a opravování písemných prací, jež má na starost Cermat. Stávající systém maturitní zkoušky z čjl nevede gymnaziální studenty k široké četbě, přemýšlení v souvislostech, výraznějšímu literárnímu přehledu ani psaní osobitých a promyšlených výpovědí.
Tisková zpráva ve formátu .pdf ke stažení zde.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR projednává maturitní novelu, která by měla odložit povinnou maturitu z matematiky od roku 2021 a redukovat maturitní zkoušku pouze na didaktické testy, tedy vrátit slohové práce a ústní zkoušení zpět do kompetence škol.
SUČJL od svého vzniku v roce 2012 upozorňuje na nedomyšlený systém ústního zkoušení, které se skládá z mnohdy formálních rozborů dvaceti knih, i na nedostatky v zadávání a opravování písemných prací, jež má na starost Cermat. Stávající systém maturitní zkoušky z čjl nevede gymnaziální studenty k široké četbě, přemýšlení v souvislostech, výraznějšímu literárnímu přehledu ani psaní osobitých a promyšlených výpovědí. Odborným školám naopak svým teoretickým zaměřením krade čas, který by\ studenti mohli věnovat smysluplnějším činnostem.
SUČJL vítá vládní i pirátský návrh, aby si stát ve své gesci ponechal pouze maturitní testy, a žádá poslance, aby tuto část maturitní novely upřednostnili a zprůchodnili. Respektive aby ji neblokovali hádkami o maturitní matematice, která evidentně štěpí i poslanecké kluby, a v případě potřeby tuto záležitost oddělili od redukce neefektivního maturitního modelu češtiny a hlasovali o obou částech novely zvlášť.
Lenka Dohnalová, předsedkyně SUČJL, 736221840
Veronika Valíková, tisková mluvčí SUČJL, 724843356