Tisková zpráva: POVINNÁ ČETBA A ROZBORY LITERÁRNÍCH DĚL 33 LET PO PÁDU TOTALITY aneb VRAŤTE I ÚSTNÍ MATURITU Z ČJL ZPĚT DO ŠKOL

Proč mladší generace málo čte? Mohou za to technologie, nové možnosti, nebo je na vině i škola, respektive reformy posledních let? A k čemu nám bude neustálé skloňování pojmu čtenářská gramotnost, když z povědomí studenů mizí plejáda skvělých autorů a děl kvůli zakonzervovaným seznamům maturitní četby?

Rozvolnění maturity z ČJL uvízlo v polovině cesty. Státu zůstaly didaktické testy, slohy a ústní zkouška se vrátily do škol. Ale zatímco maturitní slohy mají češtináři a ředitelé ve vlastní režii, mohou vymýšlet témata, navýšit časovou dotaci i upravit systém bodování, rozhovory o literatuře jsou stále omezeny školními seznamy maturitní „povinné četby“, z níž studenti vybírají pouhých dvacet knih.

Ten systém je od počátku nedomyšlený z více důvodů, ublížily mu i změny z roku 2015:

  1. Seznamy maturitní četby měly být podle původní idey Cermatu každý rok upravovány učiteli a studenty. V roce 2015 však došlo k povinnému sjednocování třídních seznamů a na mnoha školách vznikly postupně téměř neměnné dokumenty, v nichž se objevují stále stejní autoři a především stejná díla. Vrátila se povinná četba, jak jsme na počátku státní maturity předpovídali.
  • Z povědomí studentů tak vymizelo mnoho autorů a děl. A protože předmětové komise často nevybírají od určitých autorů ty nejzralejší či nejvhodnější texty pro mladé lidi, studenty často jejich „povinná“ četba neosloví.  
  • Téměř všechna díla ze školních seznamů jsou rozebrána na internetu. Mnozí studenti nečtou, svých dvacet děl se učí z rozborů. Je to pro ně efektivnější než četba, protože i někteří češtináři zlenivěli a stále zkouší formální analýzu textů podle původního zadání Cermatu.

Prosíme MŠMT, poslance i senátory ze školských výborů, aby se více zajímali o literaturu ve školách a prosadili změnu zákona, který by vrátil i ústní maturitu z ČJL zcela do gesce škol. Jsme přesvědčeni, že středoškolští češtináři mají dost zkušeností, invence, kreativity i odpovědnosti. A že budou schopni připravit na školách takové zkoušky, které studentům literaturu neznechutí a znovu je přivedou k četbě knih.

Lenka Dohnalová, předsedkyně SUČJL, tel: 736 221 840, dohnalenka@email.cz

Veronika Valíková, tisková mluvčí SUČJL, tel: 724843356, ver.valikova@seznam.cz

Stáhněte si tiskovovou zprávu Společnosti učitelů ČJL ze dne 17. 11. 2022 ve formátu PDF »